Dialogul inter-confesional

Aş vrea să vorbesc în acest articol despre relaţiile noastre cu eterodocşii şi păgânii punând accent pe relaţiile cu eterodocşii. După cum ştim zilele noastre nu sunt ca cele ale Sfinţilor Părinţi din secolul de aur. Ereziile noastre nu sunt ca cele de atunci, ereticii noştrii nu sunt ca cei de atunci şi nici timpurile noastre nu sunt ca cele de atunci ( dar oare ştim noi clar cum au fost acele timpuri? ). Majoritatea creştinătăţii este eretică şi este eretică prin naştere. Slaba pregătire a păstorilor şi viaţa slabă a credincioşilor fac pe tot mai mulţi să se îndrepte spre erezii căci acolo găsesc puţină linişte, ceva din lumea curată. Iar o problemă foarte arzătoare ce ne cuprinde pe toţi este discuţia cu cei de alte credinţe şi felul nostru de a raporta faţă de ei.

Mulţi ştiu că s-a format cam două grupări extremiste în Ortodoxie: ecumeniştii şi tradiţionaliştii. Ecumeniştii susţin că ne rugăm la acelaşi Dumnezeu şi că toate diferenţele dintre credinţe trebuie trecute cu vederea. Tradiţionaliştii sunt la capătul opus spunând că toţi sunt în înşelare în afară de ortodocşi şi că dacă nu trece cineva la ortodoxie nu se poate mântui. Majoritatea oamenilor, din fericire, sunt cam între cele două extreme fiind influenţaţi mai tare de una sau de alta.

Totuşi, mă întreb eu: discuţia asta la nivel înalt dintre ortodocşi şi ereticii este bună sau rea? Ecumenismul este bun sau rău? Dincolo de faptul că pentru unii de acolo ( care sunt aceia Dumnezeu îi ştie ) ecumenismul este o politică prin care se poate ajunge la o putere de influenţă mai mare faţă de ceilalţi ecumenismul ridică nişte probleme foarte mari. Hristos totuşi S-a rugat pentru unitate şi în nici un caz unitate nu se obţine spunând: toţi sunteţi proşti şi numai eu am dreptate.

La orice problemă aveam din ziua de azi tot timpul îmi puneam întrebarea: oare Hristos din Evanghelie ce ar face? Aproape ne vină să ridicăm pumnii la cer că Hristos a lăsat doar 4 Evanghelii ( impropriu zis că Hristos a lăsat 4 Evanghelii, ştiu asta. Mă refeream că Dumnezeu a îngăduit să existe doar 4 Evanghelii canonice. ) în timp ce noi avem nişte probleme ce sunt foarte greu de lămurit. Totuşi, păr. Savatie Baştovoi spunea într-o predică a sfinţiei sale că orice problemă îşi are soluţia în Sf. Scriptură. Hai să vedem soluţia la problema noastră.

După cum ştim poporul ortodox este noul popor ales, noul popor evreu iar din păcate prostiile evreilor le facem şi noi, noii evrei. Samarinenii era un popor ce a fost adus de păgâni când au cucerit regatul Israel pentru a se asigura că evreii nu vor încerca să se ridice din nou la luptă. Totuşi oamenii fiind păgâni s-au trezit  cu tot felul de boli şi necazuri date de Dumnezeu. În cazul acesta cei de la conducere au hotărât să aducă nişte preoţi evrei acolo care să-i înveţe cum să-L cinstească pe Dumnezeu pentru a nu mai veni acele atrocităţi. Zis şi făcut. Totuşi samarinenii în afară de credinţa în Dumnezeu şi-au mai păstrat şi credinţa în tot felul de zeităţi. Din această cauză evreii nu doreau să aibă vreo legătură cu ei. Hai să ne imaginăm că ortodocşii noştri sunt evreii iar neoprotestanţii, catolicii, protestanţii şi păgânii sunt samarinenii.

Ce a făcut Iisus? Că din comportarea Sa putem înţelege şi noi cum să ne comportăm. Păi, în primul rând Iisus S-a dus la ei şi a acceptat dialogul. Deci Iisus e pentru dialog cu ceilalţi. Şi nu-L vedem pe Iisus certându-i pe samarineni aşa cum făcea cu evreii spunându-le neam curvar şi necredincios. Deci Iisus nu spunea: păcătoşilor, ereticilor, păgânilor ci EL intră în discuţie. Poartă o discuţie nevinovată cu o femeie de acolo. Totuşi, Iisus n-a uitat să mărturisească Adevărul clar de dragul dialogului. De la început le-a spus clar: voi vă rugaţi la ce nu ştiţi iar noi ne rugăm la ce ştim. Ce înseamnă asta? Înseamnă că Dumnezeu îi ascultă pe eterodocşi/păgâni şi lucrează cu ei cât poate dar ei nu ştiu să-L cinstească pe Dumnezeu, nu-L cunosc pe Dumnezeu şi se roagă la o imagine greşită a lui Dumnezeu făcută de ei. Mie mi se pare că se aplică zilelor de azi. Iar în Ortodoxie Dumnezeu e prezentat aşa cum e El. Hristos vorbind cu Nicodim mai spune: „vantul suflă şi bate unde vreau şi aşa e şi cu Duhul Sfânt” în sensul că Duhul Sfânt nu lucrează numai cu ortodocşii ci cu toată lumea atât cât poate. Şi vedem că Hristos fiind om şi Dumnezeu sfânt i-a făcut pe samarineni să se întoarcă la Adevăr dar a făcut-o prin dialog pe de o parte şi prin mărturisirea credinţei pe de altă parte.

Aş vrea să mai fac o observaţie. Majoritatea dintre noi nu avem acest dar de a vorbi cu cei de alte credinţe şi dacă încercăm să îndreptăm pe oameni spre Ortodoxie tindem să îi îndepărtăm. Normal, asta se întâmplă în primul rând din cauza mândriei. Singura noastră modalitate de a-L mărturisi pe Hristos trebuie să fie doar ducând o viaţă care să-i atragă pe ceilalţi. Dacă nu am dus o viaţă demnă de urmat înseamnă că nu-L propovăduiesc pe Hristos oricât de multe predici şi conferinţe aş ţine la toată lumea. Căci cuvântul poate obosi dar fapta nu sau cuvântul intră pe o ureche şi iasă pe cealaltă. Totuşi sunt oameni binecuvântaţi de Dumnezeu şi care sunt în măsură să ajute pe cei de alte credinţe dar ei, ca şi Hristos, sunt prigoniţi sau ignoraţi. Post binecuvântat!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s