Ortodoxia în Africa

Ieri, 6 iulie 2011, am fost la ASCOR Bucureşti unde a fost invitat un părinte misionar din Africa şi ne-a spus câteva cuvinte despre misiunea de acolo cât şi unele sfaturi despre ce se întâmplă aici. Voi încerca să spun şi eu ce am auzit acolo în măsura putinţei memoriei mele.

Vreau să spun în primul rând că acest părinte era un om foarte normal şi foarte vesel. Tot timpul când vorbea parcă era un copil zglobiu şi care tot timpul zâmbea. Era un om înduhovnicit după părerea mea ( deoarece nu cred că poţi rezista să stai în Africa şi să faci misiune fără ca harul lui Hristos să te schimbe ).

Ne spunea că în Africa venirea acestora la Ortodoxie este foarte uşoară. Mult mai uşor vin africanii la Ortodoxie decât europenii raţionalişti şi asta din cauză că ei au o gândire foarte simplă. Acolo în Africa se retrăieşte creştinismul din primele secole. Să nu creadă cineva că acolo sunt biserici şi slujbe ca la noi. Acolo sunt foarte multe „bisericuţe” ce constă într-o căsuţă de paie cum au ei şi ce poate avea o icoană sau o Sf. Cruce primită sau poate chiar una făcută de ei din nişte paie. Iar acolo africanii cântă muzica conform culturii lor la Hristos. La ei vin preoţii destul de rar să mai facă Sf. Liturghie ( au vreo 500 de astfel de biserici şi sunt vreo 40 de preoţi disponibili ).

Mai spunea părintele despre cei din Africa că sunt oameni normali. Adică ei te salută când te văd pe stradă şi se bucură când te văd. Europenii din Franţa ( e dat exemplu Franţa pentru că a avut şi acolo ceva misiune dar se poate aplica asta la toate popoarele dezvoltate din Apus ) sunt foarte reci, le e frică de alţii oameni deoarece tot timpul se gândesc la prostii ( dacă un bărbat te îmbrăţişează te gândeşti că e homosexual şi tot felul de prostii de acest gen ce ne-a umplut şi pe noi românii ). Africanii nu gândesc astfel deoarece ei sunt foarte simpli. Ei sunt ca nişte copii şi de asta ei nici nu pot sta undeva vreo 30 de minute să nu facă nimic cum facem noi când stăm de exemplu la ceva conferinţă. Ei tot timpul trebuie să facă ceva şi atenţia nu pot să şi-o menţină mai mult de 15-30 minute. Sunt pur şi simplu ca nişte copii.

În Africa diavolul lucrează pe faţă. Acolo lupta între Duhul Sfânt şi diavol este dată la vedere. Africanii au mare frică de vracii de acolo ce lucrează cu puterea demonilor. Ne spunea şi două întâmplări. Odată boteza nişte africani în apă şi la un moment dat când a venit un băştinaş să se boteze a îngheţat apa. Care era problema? Acel african avea un totem şi de asta îngheţase acea apă ( sfinţită ). Omul acela mai era legat de un drac. Sau a mai fost un caz în care un preot a venit într-un sat african să facă Sf. Liturghie. Băştinaşii îl rugau în genunchi să se întoarcă înapoi căci vraciul de acolo i-a omorât şi pe protestantul şi pe catolicul ce a mai venit acolo prin vrăjile sale. Preotul totuşi a spus că va face Sf. Liturghie că avea ascultare de la episcop. La Sf. Liturghie începe la un moment dat o furtună cu fulgere şi cam de la ieşirea cu Sf. Daruri unii africani ( ne-ortodocşi ) au plecat de la slujbă. După slujbă întreabă preotul pe africani ce s-a întâmplat. De când începuse Sf. Liturghie acel vraci chemase demonii să-l omoare pe preot dar din cauza Sf. Slujbe aceştia nu avea nici o putere. Atunci se hotărâse acel vraci ca el însuşi să-l înjunghie când iaşea cu Sf. Daruri. Dar cum mergea spre preot un fulger l-a trăsnit şi l-a omorât pe loc.

O altă problemă îndelung dezbătută de acest părinte a fost relaţia ucenic – duhovnic. Sfinţia sa spunea că în România există o anumită idolatrizare a duhovnicului. Tot timpul vorbim că duhovnicul mi-a spus asta şi fac cum a spus el şi tot felul de lucruri. Omul nu mai e liber ci ajunge ca un fel de rob al duhovnicului. Şi asta e o problemă mare deoarece el nu mai ştie să devină responsabil de faptele lui. Spunea părintele că în Africa cei convertiţi Îl trăiesc experimental pe Hristos aşa încât în momentul în care duhovnicul o ia pe arătură africanii nu-l bagă în seamă. Ne spunea părintele că e foarte important să avem un discernământ şi să nu ascultăm orbeşte de duhovnic. Vorbea de faptul că votul ascultării este al călugărilor, nu al creştinilor de mir. Duhovnicul nu trebuie să se interpună între mine şi Hristos ci doar să mă îndrume spre Hristos. Duhovnicul nici n-are trebui să spună ce să facem cu viaţa noastră. Noi trebuie să învăţăm să avem discernământ şi să fim responsabili de faptele noastre. Şi a dat şi un exemplu concret: dacă duhovnicul pe care-l avem e ecumenist şi spune că harul e oriunde îl ascultăm? Nu, ci trebuie să fim cu discernământ. Şi propovăduirea lui Hristos nu trebuie să o facem cu voia duhovnicului pentru că asta e o chemare ce ne-a dat-o Hristos. Să nu confundăm călugăria ( cu voturile ce le presupune ) cu viaţa de familie.

O altă problemă abordată de acest părinte a fost problema dogmelor. Sfinţia sa spunea că e foarte important să ne ştim dogmele. Dacă ne pierdem dogmele ne pierdem Ortodoxia. Mai zicea părintele că din păcate, din cauza acestui curent ecumenism, unii preoţi ţin predici adogmatice ceea ce e o problemă. Trebuie să fim foarte hotărâţi în privinţa dogmelor şi să nu lăsăm absolut nimic din dogme. Şi în discuţiile cu alţii să fim hotărâţi: ÎN AFARA ORTODOXIEI NU ESTE MÂNTUIRE!!!

Mai vorbea părintele acesta, citind dintr-o carte cu răspunsuri la întrebări ale Sf. Mucenic Daniil Sîsoev, de faptul că în Rusia de exemplu mireni şi preoţi se duc la întruniri sectare şi în moschei musulmane ca să facă misiune. Hristos nu a chemat doar pe apostoli sau pe ierarhi sau pe preoţi să propovăduiască creştinismul ci pe toţi creştinii. Aici eu aş mai adăuga faptul că cei care nu au darul propovăduirii ( cum vorbeşte Sf. Ap. Pavel despre darurile Sf. Duh ) e de preferat să facă o propovăduire prin faptă şi nu prin cuvânt dar cei care au acest dar atunci să şi-l folosească. Mai zicea de faptul că e o prostie ideea că dacă un patriarh sau un preot spune ceva iar mireanul altceva sigur mireanul greşeşte. La africani nimeni nu te bagă în seamă că eşti preot sau ierarh. Ei au o trăire a lui Hristos şi dacă spui tu ceva împotriva a ceea ce trăiesc ei te cam ignoră.

În privinţa misiunii sociale vorbea acest părinte ( care aparţinea de greci pentru că din ortodocşi doar grecii fac misiune în africa ) că de exemplu în Grecia la fiecare 2-3 sate şi în fiecare oraş se face o masă caldă gratuită dată de Biserică. Aşa ar trebui să fie şi la noi. Şi acolo ar putea spune că se întâmplă asta din cauză că sunt unii mai bogaţi ce ajută Biserica. Nu e aşa. Acolo fiecare om de rând când cumpără de exemplu roşii nu scumpără 2 kg ci 3 kg şi un kg îl dă la Biserică pentru acea masă caldă.

A fost o experienţă frumoasă întâlnirea acestui părinte ce a ţinut peste 3 ore deşi probabil ar fi ţinut mult mai mult dacă nu era ora târzie.

Anunțuri

10 gânduri despre „Ortodoxia în Africa

  1. E de admirat ceea ce face acest parinte in Africa si toti cei care merg ca misionari pentru a salva copiii,numai ei stiu ce indura pe acel continent.Totusi,eu cred ca e greu sa spui ca Dumnezeu va arunca in Iad nu stiu cate milioane de oameni doar pentru ca au fost catolici(mai ales daca au crezut in Iisus si au avut si fapte bune),stim foarte bine ca nr catolicilor este mai mare in lume decat nr ortodocsilor.

  2. draga Iulia,
    As vrea sa spun din experienta faptul ca in Africa oamenii care nu L-au cunoscut pe Hristos Ortodox sunt sub puterea diavolului inca din aceasta viata. Multi din bastinasi ma intrebau, de ce nu ai venit la stabunii mei?
    Noi, ca si Crestin Ortodocsi avem o datorie fata de acesti oameni, Dumnezeu o sa ne intrebe: De ce nu a-ti mers sa ii botezati? De ce nu a-ti mers sa ii scoate-ti din puterea diavolului?
    Mantuirea insemna relatie cu Hristos, faptele bune nu mantuiesc pe nimeni, daca nu sunt insotite de credinta in Hristos(Epistolele Sf Pavel). Romano Catolicii nu au putere ca sa scoata demonii din acesti africani… pentru ca nu au Dreapta Credinta. Hristos al lor e un idol, e alt Hrsitos decat Hrstosul Evanghelic. E un Hristos mincions, mutilat.
    Oamenii pana la Hristos, fie ca erau buni sau rai nu se mantuiau. Mantuirea, in adevaratul ei sens, adica comuniune cu Hristos numai in Ortodoxie este posibila. De aceea noi, toti ortodocsii suntem obligati sa facem misiune. Dumnezeu nu nedreptateste pe nimeni niciodata, asa ca nu ne facem griji pentru nimeni, dar totodata Hriostos spune: Merge-ti in toata lumea si propovaduiti Evanghelia, cine va crede si se va boteza se va mantui iar cine nu va crede se va osandi!

  3. In primul rand,va multumesc pentru ca mi-ati raspuns la ceea ce am scris eu mai sus.In al doilea rand,am inteles ceea ce ati incercat dumneavoastra sa-mi explicati,am inteles acest lucru destul de bine,datorita faptului,ca am avut tangente cu credinta romano-catolicilor timp de 5 ani(am fost la o scoala germana,reformata,desi sunt de religie ortodoxa,dar am fost pt ca doream sa invat lb. germana,oricum dupa 5 ani m-am mutat de la acea scoala tocmai pentru ca nu puteam intelege modul acelor oameni de-al percepe pe Iisus),de aceea am zis ca inteleg ceea ce spuneati dumneavoastra referitor la romano-catolici.
    Nu sustin faptu’ ca pt a te mantui iti trebuiesc doar fapte bune si credinta deloc,dimpotriva,consider ca faptele bune deriva din credinta in Dumnezeu,implicit in Iisus.
    Doar ca,eu in primul meu comentariu,nu m-am referit la oamenii care fac parte din Biserica Catolica,nu m-am referit la cei care sunt constienti de erezii,care sunt constienti ca gresesc,ci m-am gandit la omul simplu,care s-a nascut intr-o familie catolica/protestanta,care nu cunoaste bine greselile dogmatice din Biserica Catolica,pe care poate nici nu-l intereseaza dogmele,ci pur si simplu crede in Dumnezeu si in Hristos incearca sa duca o viata cat mai buna si sa faca bine celorlalti.
    Felul in care judeca Dumnezeu este si va ramane necunoscut oamenilor,pt ca poate nici nu trebuie sa il cunoastem,doar ca parerea mea pur personala este ca Dumnezeu nu va judeca oamenii raportandu-se doar la credinta in care omul respectiv s-a nascut.
    Inchei aici,imi pare rau pentru comentariul atat de lung si daca am spus ceva jignitor sau neplacut.Cum am spus mai sus,admir si am un respect mare pentru oamenii care salveaza suflete mai ales in Africa,va doresc sa va ajute Dumnezeu in continuare in misiunea dumneavoastra.

  4. Nu pot spune decat cuvintele Mantuitorului:” Cel care nu se va naste din apa si din Duh nu va intra in Imparatia Cerurilor”
    (Citat din memorie) Cititi ce spune si sf mucenic Daniil Sisoyev si Sf Ignatie Briancianinov pe tema aceasta. Nu are maNTUIRE DECAT CEL BOTEZAT ORTODOX.

  5. Despre sf mucenic Daniil Sioyev nu am gasit informatii concrete,am sa mai caut.IPS Bartolomeu Anania spunea ca la Judecata de Apoi vom fi judecati dupa Legea Iubirii,mai ales ca poruncile cele mai importante sunt sa-L iubim pe Dumnezeu si apoi pe aproapele nostru ca pe noi insine,acest lucru inseamna sa-l iubim pe aproapele nostru lasand la o parte diferentele de cultura,culoare a pielii,religie…cu alte cuvinte nu cred ca unui catolic/protestant ii face cineva un bine daca ii spune „vei arde in focurile iadului”,.Despre Sf.Ignatie Briancianinov am citit,inclusiv ceea ce spune sfantul despre catolici/protestanti si insusi Sf.Briancianinov scria „Dumnezeu este incomprehnsibil”,cu alte cuvinte nu are sens sa incercam sa-L intelegem pe Dumnezeu,oricum Dumnezeu stie ce este in sufletul si in gandul fiecarui om de pe pamant.

  6. Din ce motiv au mers apostoliila propovaduire, daca oricum se mantuiau dupa legea lor? Parintii Bisericii spun clar ca daca nu ar fi fost intrupara lui Hristos nu ar fi existat mantuire si in afara Bisericii (Ortodoxe-cea una nu exista mantuire) Pana la Hristos nimeni nu se mantuia, acum se mantuiesc cei ce au drapta credinta. Stiu ca pare nedrept sau ciudat, sau irational, dar dupa cum marturisesc Sfintii Parinti asa este. Mantuire nu poate exista inafara Ortodoxiei. In privinta lui Bartolomeu Anania, nu era intru totul pe linia parintil;or. Mai avea si alte greseli dogmaticer

  7. Motivul pentru care si astazi facem apostolat printre pagani si nu numai, adica si printre protestanti si papistasi este tocmai acesta, ca ei nu au parte de mantuirea in Hristos. Sfantul Ciprian al Cartaginei spune Extra Eclesia nulla salus adica Inafara Bisericii (Ortodoxe, se subintelege) nu exista mantuire! Nu exista nici un Sfant Parinte care sa spuna contrariul, din contra ei subliniaza acest adevar. Teoria numita a ramurilor, este o teorie moderna, de sorgine protestanta, care afirma ca nu conteaza in ce grupare crestina te afli, ca tu tot in Biserica esti. De aici si ideea, des vehiculata si printre ortodocsi, cum ca dor prin Succesiune Apostolica o biserica are Harul Mantuitor. IPS Bartolomeu spunea acest lucru intr-o conferinta ASCOR cum ca exista 3 Biserici care au Taine valide: Ortodoxa , Catolica si Anglicana. Dar Sfantul Vasile cel Mare il contrazice fundamental pe IPS Bartolomeu atunci cand spune in canonul sau faptul ca simpla succesiune apostolica nu aduce cu sine si validitatea Tainelor, trebuie sa existe neaparat si Ortodoxia Invataturii de Credinta. Daca Catolicii sunt eretici degeaba au succesiune apostolica, pentru ca tainele lor nu au putere mantuitoare. Ca sa intelegi mai bine fenomenul, pentru ca o perioada voi pleca in Africa si nu voi mai avea acces la net te indrum sa cauti pe internet conferina Invatatura Sfantului Grigorie Palama pentru lumea contemporana de la Constanta, cu cel mai mare dogmatist contemporan Dimitrios Telenghidis si cel mai mare istoric bisericesc Parintele Gheorge Metallinos, am imptreia ca se gaseste pe blogul lui Ionut Trandafirescu video, iar audio pe Radio Dobrogea, cghiar prima intrebare din public lamureste aceasta problema prin raspunsul patristic dar.

  8. Intodeauna , dupa cum avem exemplul sutassului Corneliu din Faptele apostolilor, Dumnezeu pe omul ce face binele in aduce la Ortodoxie prin lucrarea Duhului Sfant, nu il lasa in erezie sau in paganatatea lui. Sunt comunitati in africa ce au trimis oameni la sute de km distanta ca au primit de la Dumnezeu informatie ca sa devina Ortodocsi. Asa ca Dumnezeu lucreaza si nu lasa pe nimeni. Dar noi toti ortodocsii care avem singuri Dreapta Credinta, singura mantuitoare trebuie sa fim apostoli si sa propovaduim Ortodoxia, ca sa afle si ceilalti, sa nu fim judecati ca nu am vestit pana la marginile pamantului Evanghelia Ortodox. Binecuvantari! Numai Bine!

  9. Multumesc pentru raspunsurile dvs.

    Si totusi…sunt milioane de oameni nascuti in religia catolica dar nu-s practicanti…nu mai stiu pe ce site citisem ca in Franta din 50 de milioane de catolici,doar 5 milioane sunt practicanti,sunt foarte multi francezi apostati,asta denota faptul ca nici ei nu inteleg si nu accepta dogmele Catolicismului.

    Baptismul care este cel mai raspandit in SUA considera ca doar credinta te mantuieste iar pacatosul nu mai are voie sa primeasca iertare si nu se mai poate indrepta,asta poate ar fi o explicatie logica la intrebarea: de ce americanii s-au indepartat atat de mult de religie?

    Sincer,eu ii inteleg pe acesti oameni pentru ca v-am spus am facut 5 ani intr-o scoala religioasa germana si nu am inteles nici acum felul in care acei oameni priveau religia si pe Iisus.Deci oamenii care renunta la catolicism/protestantism sau care pur si simplu sunt indiferenti,intr-un fel sunt de inteles,nu ?

    Sunt oameni care fie ca-s catolici/protestanti poate-L cauta sincer pe Dumnezeu si care doresc sa gaseasca raspunsuri….cred ca in fond asta conteaza cel mai mult,ca tu ca om sa-L cauti pe Dumnezeu sincer.

    „Dumnezeu pe omul ce face binele in aduce la Ortodoxie prin lucrarea Duhului Sfant, nu il lasa in erezie sau in paganatatea lui.”-Tocmai la asta ma gandeam,unii poate sunt ortodocsi fara sa stie nici ei.

  10. Sora in Hristos, tocmai aici consta responsabilitatea noastra de a le face cunoscuta Ortodoxia! Secerisul este mult dar seceratori sunt putini spune Mantuitorul, sa rugam pe Domnul secerisului sa scoata seceratori. Trebuie sa devenim misionari. Aici in Africa majoritatea misionarilor sunt laici nu preoti. Iata Ilia, esti apostol. Suntem apostoli, cine aduce un suflet la ortodoxie , Dumnezeu ii iarta multime de pacate, spune Sf Apostol Pavel.
    Misionariatul poate lua orce forma, pe internet, asa cum se face in China si Coreea, sau orice alta forma. Noi suntem obligati de Hristos sa facem misiune, avand pe constiinta sufletele celor ce nu au cunoscut inca Ortodoxia.
    Cu binecuvantari,
    pr matei vulcanescu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s