Dialog între păr. Arsenie Papacioc și păr. Teofil Pârâian

images

       Am găsit aici un dialog între păr. Arsenie Papacioc și păr. Teofil Pârâian despre dragostea lui Dumnezeu și vederea propriilor păcate. Interesant e că acest dialog a apărut și în Cuvântul Ortodox, o publicație americană întemeiată de păr. Serafim Rose. Acest dialog prezintă foarte frumos cele 2 aspecte în viața duhovnicească: dragostea lui Dumnezeu și vederea propriilor păcate. Sunt două gândiri de la doi titani în Ortodoxia românească. Am prescurtat păr. Teofil cu PT iar păr. Arsenie cu PA.

PT: Ai certitudinea că vei ajunge la bine în veșnicie?
PA: Nu pot spune asta, Prea Cucernice Părinte! Te rog, crede-mă când spun: Sunt singurul care nu voi fi mântuit!
PT: Așa crezi?
PA: Da, dar am o mare nădejde!
PT: Dacă ești plin de nădejde, de ce te exprimi astfel?
PA: Mintea în iad și nădejdea la Dumnezeu! Fără harul lui Dumnezeu faptele noastre nu ne pot mântui.
PT: Păi… e imposibil să nu vrea Dumnezeu să ne mântuiască!
PA: Da, dar nu pot să Îi impun condiții!
PT: Păi, fără a impune condiții, Dumnezeu fiind Dragoste…
PA: Prea Cucernice Părinte, sincer vorbind eu cam spun în fața duhovnicului: mă voi mântui deoarece am suferit…
PT: Eu îți spun sincer că am certitudinea că voi ajunge la bine, dar nu pentru faptele mele!
PA: Eu asta sper!
PT: Păi, eu pot spune că am certitudinea că dacă sper asta…
PA: Aceasta nu e o poziție ortodoxă!
PT: Poate nu sunt ortodox?
PA: Adevărul este că faptele noastre nu ne mântuiesc în nici un fel fără mila lui Dumnezeu!
PT: Știi ce Îi voi spune lui Dumnezeu când voi sta în fața Lui? Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul! Nu Îi voi spune nimic altceva!
PA: Eu mi-am făcut o cruce pentru mormântul meu la Mănăstirea Zamfira, unde mă spovedesc la păr. Gavril (Stoica), și așa am scris pe cruce: Iisuse, Iisuse, Iisuse iartă-mă!
PT: Nu pot să mi-L imaginez pe Dumnezeu spunând nu te vreau după ce am trăit cu El toată viața mea.
PA: El ne iubește atât de mult și asta îmi dă nădejde!
PT: Părinte, dacă ne bazăm pe mila Domnului, nu avem nevoie să ezităm!
PA: Nu vreau să mă bazez pe mila Domnului fără să iau în considerație viața și faptele mele. Procesul mântuirii nu implică doar harul lui Dumnezeu, ci și faptele noastre. Dacă ne-ar găsi pe cale. Lupta este să fii pe cale și să fii sincer cu războiul duhovnicesc.
PT: Eu nu îmi fac griji, pentru că am încredere în bunătatea lui Dumnezeu!
PA: Eu îmi fac griji dar sunt și eu plin de speranță!
PT: Este extraordinar când spui asta, din momente ce Dumnezeu este Tatăl nostru!
PA: Da, dar nu pot spune că am certitudinea mântuirii!
PT: Dar de ce nu poți să o spui?
PA: Dacă Dumnezeu mă va lăsa, voi spune pe patul de moarte: Doamne, Îți mulțumesc că mor ca și călugăr! Dar am gândul că faptele mele mă duc în iad. Dacă Dumnezeu vreau să mă mântuiască, poate să o facă! Dar nu pot fi sigur că mă va ierta.
PT: Dar eu sunt sigur că El ne iartă!
PA: Am și eu nădejde în Domnul! El a spus Sf. Siluan, ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui! Lumea încă nu știe cât de mult ne iubește Dumnezeu, cât de „îndrăgostit” este cu noi!
PT: Uite ce frumos o spui.
PA: Dar nu pot spune că am certitudine. Doar protestanții spun că a o siguranță a mântuirii. Păcatele noastre nu ne mântuiesc fără harul lui Dumnezeu; iar harul lui Dumnezeu vine doar dacă este smerenie autentică. Pot spune că sunt smerit?images1

Un gând despre „Dialog între păr. Arsenie Papacioc și păr. Teofil Pârâian

Lasă un răspuns

