Despre Maica Domnului

tn

În una din zilele astea stăteam singur și mă gândeam la diferite dureri, la diferite greutăți prin care am trecut. Și mă gândeam la faptul că mulți vorbesc de ideea de a o lua pe Maica Domnului ca apărătoare. Și atunci am început să îmi dau seama că eu o vedeam greșit pe Maica Domnului.

Eu, pe Maica Domnului, o vedeam așa cum apare în iconografia Bisericii și în cântările Bisericii și anume mama lui Dumnezeu, Împărăteasa Cerului și a Pământului, Stăpâna Universului. Atunci când ești singur și trist sau deprimat e greu să te simți aproape de o astfel de ființă (mai ales când pare că Cerul e surd la rugăciunile tale). Dar ceea ce am realizat în acea noapte este că Maica Domnului nu a fost Împărăteasă aici.

Maica Domnului a știut suferința. A crescut în Templu fără părinți (știind că a fost născută când Sfinții Părinți Ioachim și Ana erau foarte bătrâni putem să ne imaginăm că și-a pierdut părinții la o vârstă destul de fragedă). A fost dată în grija unui bărbat ca apoi să fie bănuită de adulter. Era bănuită de păcat atât de cei din afară cât și de cel care s-a jurat lui Dumnezeu să o apere: Dreptul Iosif. După naștere Maica Domnului a avut suferința de a crește un copil ce nu putea fi înțeles.

Vladimir Puștan, un om care e lăudat prost de mulți alții ortodocși și eterodocși, spunea despre episodul în care Iisus rămâne la Templu timp de 12 ani că Maica Domnului era prea ignorantă să realizeze că Fiul Ei nu este cu Ea și că și-a dat seama de asta după o zi. Dar oare ce scrie Sfânta Scriptură?

43. Şi sfârşindu-se zilele, pe când se întorceau ei, Copilul Iisus a rămas în Ierusalim şi părinţii Lui nu ştiau.
44. Şi socotind că este în ceata călătorilor de drum, au venit cale de o zi, căutându-L printre rude şi printre cunoscuţi.
45. Şi, negăsindu-L, s-au întors la Ierusalim, căutându-L.
46. Iar după trei zile L-au aflat în templu, şezând în mijlocul învăţătorilor, ascultându-i şi întrebându-i.

(Evanghelia după Luca, Cap. 2, Vers. 43-46)

Ce spune Sfânta Scriptură? Că Maica Domnului L-a căutat pe Hristos timp de o zi în convoi și apoi a mai căutat încă 3 zile pe Hristos până ce L-a găsit în Templu. Maica Domnului a stat 4 zile făcându-și griji pentru Fiul Ei. Nu a stat ignorantă și nepăsătoare până a realizat că Hristos nu e cu Ea ci L-a căutat de la început și I-a trebuit o zi ca să Îl caute în acel convoi ca apoi să se întoarcă în Ierusalim. Și atunci când L-a găsit L-a certat așa cum face orice mamă când își găsește fiul ce credea că l-a pierdut. Și cum Îi răspunde Hristos? Am putea spune că dur. Vorbește cu acea duritate cu care un copil îți spune adevărul fără să se gândească la a fi atent la sentimentele tale ca să nu te jignească prea tare: De ce era să Mă căutaţi? Oare, nu ştiaţi că în cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu?. Nu cred că a fost foarte ușor pentru Maica Domnului să primească un astfel de răspuns. Iar dacă am înceta să fim teoreticieni ci am încerca să fim oameni am realiza că e adevărat.

Dar și după maturizarea Fiului Ei Maica Domnului suferea văzând toată acea bârfă, toată acea ură pe care o aveau unii față de Fiul Ei. Probabil Maica Domnului putea simți aceiași durere pe care o simțea Hristos când vedea că nu e înțeles de nimeni. El le promitea Pâinea Vieții iar oamenii așteptau un om care să le țină burțile pline.

Au fost apoi Patimile Mântuitorului când iarăși Maica Domnului a suferit foarte mult pentru Fiul Ei. Și nu mult după asta Fiul Ei S-a înălțat la cer rămânând Maica Domnului fără copil. Și nu era ușor. Așa cum nu e ușor pentru o mamă să stea în România când copiii trăiesc într-o țară străină. Sau cel puțin nu ar trebui să fie ușor pentru o mamă deși văzând societatea de azi nu știi ce să mai crezi.

Iar în momentul în care te gândești la aceste lucruri realizezi că Maica Domnului e în primul rând Maica ta, a celui suferind și în al doilea rând a celui ortodox. Ea știe ce e suferința, ea știe ce e părăsirea, ea știe ce e durerea și tocmai de aceea co-pătimește cu tine și te înțelege mai mult decât mulți alți oameni. Maica Domnului lucrează chiar dacă noi nu realizăm. Am o mare dragoste față de Maica Domnului și o simt ca pe mama mea fără să îmi explic de ce: nu pot spune că aș fi simțit că m-ar fi ajutat atât de mult. Dar totuși inima mea simte o puternică dragoste pentru Ea. De ce oare? Pentru că inima simte iubirea chiar dacă celelalte simțuri nu o văd, chiar dacă rațiunea nu o percepe. Maica Domnului lucrează și ca o maică nu caută să se laude câte a făcut ci caută să aibă grijă de copiii Ei.

Lasă un răspuns

